Σύνδρομο Υπνικής Άπνοιας ή Άπνοιας Ύπνου - Αίτια - Αντιμετώπιση και Θεραπεία

Αρχική » Διαταραχές Ύπνου » Υπνική Άπνοια Ύπνου Αίτια Αντιμετώπιση Θεραπεία
Θεραπεια υπνικης απνοιας η απνοιας υπνου
ενόχληση ροχαλητούΆπνοια ύπνου ή Υπνική άπνοια, λέγεται η διακοπή της αναπνοής κατά την διάρκεια του ύπνου, που διαρκεί περισσότερο από 10 δευτερόλεπτα.

Σύνδρομο Άπνοιας Ύπνου (ΣΑΥ) θεωρείται η παρουσία συγκεκριμένης κλινικής συμπτωματολογίας παράλληλα με την ανεύρεση παθολογικού αριθμού επεισοδίων αποφρακτικών κυρίως απνοιών και υποπνοιών.
Η σημερινή ονομασία του συνδρόμου είναι εξέλιξη του επί σειρά γνωστού "συνδρόμου Pickwick".

Τί σημαίνει όμως υπνική άπνοια και ποια είναι τα αίτια;

Κατά τη διάρκεια της κανονικής αναπνοής, ο αέρας περνά μέσα από τη μύτη και τους εύκαμπτους μαλακούς ιστούς στο πίσω μέρος του λαιμού, όπως είναι η μαλακή υπερώα και η βάση της γλώσσας. Κατά την διάρκεια της ημέρας, όταν είναι κανείς ξύπνιος, οι μύες είναι σε σύσπαση και κρατούν πάντα ανοιχτό τον αεραγωγό.

Αποφρακτική υπνική άπνοια ύπνου είναι μια αναπνευστική διαταραχή, η οποία χαρακτηρίζεται με διακοπή του αναπνευστικού κύκλου για περισσότερο από 10 δευτερόλεπτα πολλές φορές κατά τη διάρκεια της νύχτας, λόγω του ότι οι μύες χαλαρώνουν, τα φαρυγγικά τοιχώματα συμπίπτουν, καταρρέουν και δεν κρατούν ανοιχτό τον άνω αεραγωγό.

Ο αριθμός των απνοιών ανά ώρα ύπνου λέγεται απνοϊκός δείκτης (ΑΗΙ), και αποτελεί ένα μέτρο της βαρύτητας του υπνοαπνοϊκού συνδρόμου. Δείκτης μικρότερος του 5 γίνεται δεκτός κατά σύμβαση ως φυσιολογικός.

Άλλα κριτήρια βαρύτητας του υπνοαπνοϊκού συνδρόμου είναι ο βαθμός του αποκορεσμού της αιμοσφαιρίνης σε οξυγόνο, το ποσοστό του χρόνου κατά τον οποίο παραμένει αποκορεσμένη η αιμοσφαιρίνη, και φυσικά η βαρύτητα των συμπτωμάτων του ασθενούς.

Συναφής με την έννοια της άπνοιας είναι και η υπόπνοια, η πρακτική σημασία της οποίας είναι ίδια με της άπνοιας.

Τύποι διαταραχών της αναπνοής στον ύπνο:

1. Άπνοια. Είναι η διακοπή της αναπνοής (ροής του αέρα) για πάνω από 10 δευτερόλεπτα και διακρίνονται σε:
                  - Κεντρικές: Διακοπή ροής του αέρα & έλλειψη αναπνευστικών κινήσεων θώρακος - κοιλίας
                  - Αποφρακτικές: Διακοπή ροής του αέρα με αναπνευστική δραστηριότητα είτε του θώρακα είτε της κοιλίας είτε αμφοτέρων
                  - Μικτές: Είναι ο συνδυασμός των δύο παραπάνω. Συνήθως η άπνοια αρχίζει ως Κεντρική & συνεχίζει ως Αποφρακτική

2. Υπόπνοια. Είναι η μείωση της ροής του αέρα σε ποσοστό πάνω από 50% ή αντίστοιχη ελάττωση των αναπνευστικών κινήσεων θώρακος - κοιλίας & πτώση του κορεσμού Ηb πάνω από 4%.

3. Αφύπνιση.  Πρόσφατα από την Αμερικανική εταιρεία μελέτης διαταραχών του ύπνου συστήθηκε η προσθήκη της έννοιας της αφυπνίσεως (arousal), δηλαδή της μεταπτώσεως σε ελαφρύτερο στάδιο του ύπνου ή σε εγρήγορση.

Μεγάλη διαγνωστική σημασία έχει η διάκριση των απνοιών σε κεντρικού τύπου και αποφρακτικού τύπου. Οι άπνοιες κεντρικού τύπου είναι αποτέλεσμα δυσλειτουργίας του αναπνευστικού κέντρου, ενώ οι αποφρακτικού τύπου οφείλονται σε σύμπτωση και απόφραξη του αεραγωγού του φάρυγγα / λάρυγγα. Συχνά οι δύο αυτοί τύποι συνυπάρχουν.

Η αδυναμία αυτή του να αναπνεύσει κάποιος σωστά, μπορεί να διαταράξει τον ύπνο του και συνδέεται με σοβαρά προβλήματα υγείας και μειωμένη ποιότητα ζωής.

Το ροχαλητό είναι μια σοβαρή ένδειξη ότι μπορεί να υπάρχει πρόβλημα υπνικής άπνοιας.

Τί σημαίνει υπνοαπνοϊκό σύνδρομο; Είναι το ίδιο με τις άπνοιες;

Μερικές φορές, ενώ είναι σίγουρο ότι υπάρχει βαρύ ροχαλητό με άπνοιες, ο ασθενής δεν παρουσιάζει συμπτώματα. Αυτό παρατηρείται κυρίως, αλλά όχι μόνο, σε υπερήλικες ασθενείς.

Μιλάμε για υπνοαπνοϊκό σύνδρομο μόνο όταν υπάρχουν συμπτώματα, ως αποτέλεσμα του ροχαλητού και των απνοιών. Στις περιπτώσεις με απλά βαρύ ροχαλητό ή ακόμη και με άπνοιες, χωρίς όμως συμπτώματα και χωρίς αποκορεσμό της αιμοσφαιρίνης, μιλάμε για το Σύνδρομο Αυξημένης Αντιστάσεως του Αεραγωγού.

Είναι αθώο σύνδρομο, αλλά χρειάζεται παρακολούθηση, διότι μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να μεταπέσει σε υπνοαπνοϊκό σύνδρομο, οπότε θα χρειάζεται αντιμετώπιση. Στο υπνοαπνοϊκό σύνδρομο δεν είναι ασυνήθιστο, για παράδειγμα, να διακόπτεται η τροφοδοσία του ασθενούς με αέρα για 20 δευτερόλεπτα κάθε λεπτό!!!

Είναι περίπου σαν να στραγγαλίζεται κάποιος με δόσεις, ή σαν να περνά το 1/3 του χρόνου πού κοιμάται σε ελεύθερη κατάδυση...

μασελάκι για άπνοια

Αντιμετώπιση και Θεραπεία της υπνικής άπνοιας

Όλες οι πιθανές θεραπευτικές λύσεις αναφέρονται αναλυτικά στο κεφάλαιο Επιλογές Θεραπείας στην ιστοσελίδα μας και ειδικά η θεραπεία με ενδοστοματική συσκευή (μασελάκι ύπνου) στην οποία είμαστε ειδικοί.

Σύμφωνα με τις τελευταίες νέες απόψεις, αξίζει να επισημάνουμε ότι η Αμερικανική Ακαδημία Ιατρικής Ύπνου συνιστά τις ενδοστοματικές εφαρμογές, ως θεραπεία πρώτης γραμμής για την αντιμετώπιση της ήπιας έως μέτριας μορφής υπνικής άπνοιας και του ροχαλητού, αλλά και για τις σοβαρότερες μορφές των πασχόντων, στους οποίους η θεραπεία με CPAP έχει αποτύχει.

Το ιατρείο μας έχει την γνώση και την εμπειρία για την σύγχρονη οδοντιατρική αντιμετώπιση και θεραπεία της αποφρακτικής άπνοιας ύπνου.

Καλέστε μας σήμερα στο 2102920400

Μπορούμε να σας βοηθήσουμε!