Επιλογή Γλώσσας: GR EN
DentalSleepMed.gr - Αντιμετωπίστε τώρα την Υπνική Άπνοια & το Ροχαλητό
DentalSleepMed.gr - Αντιμετωπίστε τώρα την Υπνική Άπνοια & το Ροχαλητό
μασελακι υπνου για το τριξιμο των δοντιων, ροχαλητο και υπνικη απνοια
Ήσυχος ύπνος

Τον έχουμε  περισσότερο ανάγκη από ποτέ,

γιατί να μη τον εξασφαλίσουμε;
Ενοχλούνται οι γύρω σας από το ροχαλητό σας;

στην πλειοψηφία των περιπτώσεων

οφείλεται και στην χαλάρωση του μυικού τόνου.
Προβλήματα ύπνου και αϋπνίας;

μπορούμε να σας βοηθήσουμε

να βρείτε το πραγματικό αίτιο.
Κακός ύπνος;

μπορεί να οφείλεται σε διαφορετικά αίτια απ' οτι εσείς πιστεύετε.

Ανάλυση Σταδίων Ύπνου

Αρχική » Διαταραχές Ύπνου » Ανάλυση Σταδίων Ύπνου
sleep cycle2
ύπνοςΓια να κατανοήσουμε καλύτερα τον ύπνο και τα προβλήματα που σχετίζονται με τις διαταραχές της αναπνοής κατά την διάρκειά του, όπως και την αιτία και τις συνέπειές των προβλημάτων αυτών, χρήσιμο είναι να αναλυθεί με απλά λόγια η έννοια του ύπνου. Επειδή η ιατρική του ύπνου είναι ένα νέο πεδίο, λίγα είναι γνωστά σχετικά με αυτό το μυστηριώδες ένα τρίτο της ζωής μας.

Υπάρχουν ακόμη πολλοί ανεξερεύνητοι τομείς που τώρα η επιστήμη αρχίζει να κατανοεί και που έχουν σχέση με τις επιδράσεις του ύπνου στη ζωή μας. Ωστόσο, σε όλες τις έρευνες αναφέρεται ότι ο  ύπνος επηρεάζει τις καθημερινές μας δραστηριότητες και αναδεικνύεται η κρίσιμη σημασία του για την καλή υγεία. Οι λειτουργικές μας ικανότητες, η σωματική και ψυχική μας κατάσταση επηρεάζονται με πολλούς τρόπους από τον ύπνο μας.

Μέχρι πριν μερικές δεκαετίες, ο ύπνος θεωρείτο ότι ήταν μια παθητική κατάσταση της καθημερινής μας ζωής, χωρίς ενεργό δραστηριότητα. Σήμερα ξέρουμε ότι όταν κοιμόμαστε ο εγκέφαλός μας είναι πολύ ενεργός.

Ο ύπνος ελέγχεται από ομάδες νευρώνων που βρίσκονται στο στέλεχος του εγκεφάλου. Οι νευρώνες αυτοί παράγουν χημικές ουσίες, όπως η σεροτονίνη και η νορεπινεφρίνη, που ανήκουν στην κατηγορία των νευροδιαβιβαστών.

Το κατά πόσο θα κοιμόμαστε ή θα είμαστε ξύπνιοι, ελέγχεται από τους νευροδιαβιβαστές.Οι ίδιες ουσίες ρυθμίζουν και ποια μέρη του εγκεφάλου θα λειτουργούν αδιάκοπα ενώ θα κοιμόμαστε.

Μια άλλη ουσία που ονομάζεται αδενοσίνη, φαίνεται ότι αυξάνεται μέσα στο αίμα όταν παραμένουμε συνέχεια άγρυπνοι. Η ουσία αυτή προκαλεί νύστα. Όταν κοιμηθούμε η ουσία αυτή διασπάται με αποτέλεσμα η συγκέντρωση της μέσα στο αίμα να μειώνεται.

Στάδια ύπνου

Με την ανακάλυψη των ταχέων οφθαλμικών κινήσεων έγινε σαφές ότι ο ύπνος δεν αποτελεί μια ενιαία κατάσταση, αλλά ότι διακρίνεται σε δυο ποιοτικά διαφορετικές καταστάσεις: τον ύπνο REM και τον ύπνο NONREM (χωρίς ταχείες οφθαλμικές κινήσεις), που εναλλάσσονται κατά τη διάρκεια του ύπνου. Τα ηλεκτρογραφικά όπως και τα φυσιολογικά χαρακτηριστικά τους είναι τελείως διαφορετικά.

Στάδια ύπνου
Ο NONREM ύπνος, μετά από συμφωνία μεταξύ των ερευνητών του ύπνου, καθιερώθηκε να υποδιαιρείται σε τέσσερα επί μέρους στάδια (1 έως 4) που αντιπροσωπεύουν τη διαδοχική μετάβαση από την κατάσταση του ελαφρού ύπνου στο βαθύ ύπνο βραδέων κυμάτων.
 
Αναλύοντας τα στάδια του ανθρώπινου ύπνου φαίνεται πώς ο ύπνος και οι διαταραχές της αναπνοής κατά την διάρκειά του, μπορεί να σχετίζονται με τα στάδια αυτά.  

Συγκεκριμένα:
  1. Το Στάδιο 1 του ύπνου ονομάζεται και "εισαγωγή στον ύπνο", αποτελεί τη μεταβατική φάση από την εγρήγορση στον ύπνο και συνήθως διαρκεί 1 έως 10 λεπτά. Αυτό το στάδιο χαρακτηρίζεται από υπνηλία και παρατηρείται συχνά, βλέποντας το κεφάλι κάποιου να γέρνει όταν ακούει μια βαρετή διάλεξη. Χαρακτηρίζεται από την επιβράδυνση της εγκεφαλικής δραστηριότητας και την έναρξη της χαλάρωσης των μυών.
  1. Το Στάδιο 2 του ύπνου είναι η επίσημη "έναρξη του ύπνου". Σε αυτό, υπάρχει μια περαιτέρω επιβράδυνση του εγκεφάλου και της μυϊκής δραστηριότητας. Περιγράφεται καλύτερα με τον ακόλουθο τρόπο. Ένα άτομο έχει κοιμηθεί για 15-30 λεπτά και ξαφνικά χτυπάει το τηλέφωνό του. Αν και ενοχλείτε στον ύπνο του, γρήγορα θα βρεθεί σε φάση εγρήγορσης και είναι σε θέση εύκολα να συμμετάσχει στην συνομιλία και να απαντήσει στο τηλέφωνο.  Το άτομο που τον κάλεσε συνήθως δεν καταλαβαίνει ότι κοιμόταν. Μερικοί άνθρωποι σε αυτό το στάδιο έχουν αρκετή χαλάρωση των μυών της περιοχής του λαιμού, διότι το άνω σύστημα της αναπνευστικής οδού έχει αρχίσει να καταρρέει.  Έτσι αρχίζει και το ροχαλητό.
  1. Το Στάδιο 3 και 4 του ύπνου χαρακτηρίζεται ως "ύπνος των βραδέων κυμάτων". Στο στάδιο αυτό, η εγκεφαλική και η μυϊκή δραστηριότητα μειώνονται σημαντικά. Στην πραγματικότητα, υπάρχει τόσο μεγάλη χαλάρωση των μυών του λαιμού, ώστε οι άνθρωποι που είναι ευαίσθητοι στον ύπνο και σχετίζονται με διαταραχές της αναπνοής, αρχίζουν να έχουν πραγματικά προβλήματα. Στο προηγούμενο παράδειγμά μας, τώρα κάποιος κοιμάται  ήδη 45 λεπτά και χτυπάει το τηλέφωνο. Μπορεί να ψάξει για το τηλέφωνο και τέλος να απαντήσει. Όποιος τον καλεί αμέσως θα ξέρει ότι τον έχει ξυπνήσει. Είναι νυσταγμένος και δυσκολεύεται να συμμετάσχει στην συνομιλία.
  1. Η φάση "REM του ύπνου" ή η ταχεία κίνηση των ματιών του ύπνου, είναι η ώρα που ύπνου βλέπουμε όνειρα. Κατά τη διάρκεια του ύπνου REM ο εγκέφαλος είναι πολύ δραστήριος εν αντιθέσει με τους μύες του σώματος που  έχουν παραλύσει, με εξαίρεση την καρδιά, τους πνεύμονες και τους μύες που κινούν τους οφθαλμούς. Αυτή η παράλυση των μυών έχει σημαντικές συνέπειες στην αναπνοή στους πάσχοντες από το σύνδρομο της υπνικής άπνοιας. Από τη στιγμή που βιώνουν την απόλυτη χαλάρωση -παράλυση-των μυών, στον ύπνο REM, η αναπνευστική οδός μπορεί εύκολα να καταρρεύσει εντελώς. Το πιο σημαντικό είναι ότι οι άνθρωποι αυτοί έχουν πολύ μεγαλύτερη δυσκολία να επανέλθουν στην κανονική αναπνοή, αφού  ο αεραγωγός έχει καταρρεύσει.

Υγιής ύπνος σε σχέση με τον διακοπτόμενο ύπνο

πορεία του ύπνου
Ο NREM και ο REM ύπνος εναλλάσσονται κυκλικά κατά τη διάρκεια της νύκτας, αρχίζοντας με NREM ύπνο, ο οποίος διαρκεί περίπου 80 λεπτά και ακολουθείται από περίπου 10 λεπτά REM ύπνου. Αυτός ο κύκλος ύπνου, συνολικής διάρκειας 90 λεπτών, επαναλαμβάνεται τρεις έως έξι φορές κάθε νύκτα.
 
Οι άνθρωποι που βιώνουν υγιή ύπνο, θα έχουν τον κύκλο αυτόν, μέσα από τα διάφορα στάδιά του όλη τη νύχτα. Ο μέσος άνθρωπος θα έχει τέσσερις ή πέντε τέτοιους κύκλους, με ένα μεγάλο χρονικό διάστημα του ύπνου του να αφιερώνεται σε ύπνο βραδέων κυμάτων και του ύπνου REM. Αυτή είναι η πιο κρίσιμη στιγμή, καθώς επιτρέπει στο σώμα να εργαστεί για την εκτέλεση εκείνων των δραστηριοτήτων που δεν γίνονται αποτελεσματικά ή καθόλου, τις άλλες φορές. Η ιατρική επιστήμη έχει αρχίσει μόλις τώρα να κατανοεί την σημασία του ύπνου.
 
Οι άνθρωποι με υπνική άπνοια, υποφέρουν  από συνεχείς διακοπές του ύπνου τους. Δεδομένου ότι το σώμα τους προσπαθεί να πάει σε βαθύτερα στάδια ύπνου, η κατάρρευση - κλείσιμο-των αεραγωγών παρεμβαίνει στην αναπνοή, αναγκάζοντας το σώμα να επανέλθει σε ελαφρύτερα στάδια του ύπνου για να πάρει αέρα. Αυτός ο κατακερματισμός του ύπνου, εκτός των άλλων, παρεμβαίνει και επηρεάζει την αποτελεσματικότητα του ανοσοποιητικού συστήματος, την παραγωγή της αυξητικής ορμόνης και την ρύθμιση του μεταβολισμού της γλυκόζης.
 
Σημαντικό επίσης είναι, να έχετε όχι μόνο επαρκείς ώρες ύπνου, αλλά οι ώρες αυτές πρέπει να είναι "αποτελεσματικές" και ποιοτικές για τη καλή υγεία. Πολλοί άνθρωποι που κοιμούνται πολύ λίγο, προσπαθούν, σε μια μάταιη προσπάθεια, να αποκτήσουν πρόσβαση σε βαθύτερα στάδια του ύπνου, με το να κοιμούνται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Πολλοί άνθρωποι με διαταραχές του ύπνου που σχετίζονται με την αναπνοή ονειρεύονται σπάνια, δεδομένου ότι ξοδεύουν λίγο χρόνο στον ύπνο REM.

"Κάντε κλικ εδώ, για να μάθετε περισσότερα για την υπνική άπνοια."